Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 624
  • Ranni w wypadkach - 10959
  • Kierowcy po alkoholu - 45793
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 52.02
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.43
  • Średnia liczba rannych dziennie: 60.21
  • Zabici w wypadkach - 624
  • Ranni w wypadkach - 10959
  • Kierowcy po alkoholu - 45793
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 52.02
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.43
  • Średnia liczba rannych dziennie: 60.21

Infrastruktura

Kiedy CANARD uruchomi fotoradary przejęte od Warszawy?

Warszawski ratusz użyczy ITD stacjonarne fotoradary. Umowę już podpisano. Ale folia z masztów zniknie dopiero po kilku miesiącach i nie od razu ze wszystkich – ustalił brd24.pl

Opublikowano

-

Warszawski ratusz użyczy ITD stacjonarne fotoradary. Umowę już podpisano. Ale folia z masztów zniknie dopiero po kilku miesiącach i nie od razu ze wszystkich – ustalił brd24.pl

Fotoradar na ulicy Puławskiej w Warszawie. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pL

Z fotoradarów w Warszawie zniknie folia. Znów będą kontrolować kierowców, a mandaty będzie wystawiał CANARD. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pL

To pierwsze takie fotoradarowe porozumienie w Polsce. Odkąd posłowie odebrali samorządom możliwość korzystania z fotoradarów, również tych stacjonarnych, urządzenia stoją bezczynnie – a w miejscach ich instalacji znacznie wzrosła liczba kierowców przekraczających prędkość.

Posłowie w populistycznym przedwyborczym projekcie zapomnieli zapisać, co ma stać się ze sprzętem, na który gminy wydały setki milionów złotych. Samorządy ani myślały oddawać fotoradarów za darmo, a Centrum Nadzoru nad Ruchem Drogowim GITD, które zarządza fotoradarami krajowymi, nie miało pieniędzy na ich odkupienie.

Warszawa jako pierwszy samorząd rozwiązała ten problem. Podpisała porozumienie z GITD, w którym użyczy CANARD swoje maszty. Kiedy fotoradary zaczną znów dyscyplinować kierowców na stołecznych ulicach?

– Te fotoradary będą musiały zostać dostosowane do naszego systemu, będą musiały mieć zmienione oprogramowanie, a do tego trzeba będzie też załatwić dostęp do energii elektrycznej, bo one są dziś odłączone, więc nie chcę składać deklaracji co do terminów uruchomienia. Raczej będziemy ten czas mierzyć w miesiącach niż dniach – mówi brd24.pl Krzysztof Łazarowicz z zespołu prasowego CANARD. – Chcemy to oczywiście zrobić najszybciej, jak będzie to możliwe. Będziemy sukcesywnie uruchamiać te maszty.

Jeszcze jedną zmianą związaną z użyczeniem fotoradarów CANARD będzie to, gdzie trafią pieniądze kierowców ukaranych mandatami. Nie będą już zasilać kasy miasta, a trafią – tak jak pieniądze z pozostałych fotoradarów CANARD – do Krajowego Funduszu Drogowego.

Na razie inne samorządy nie wystąpiły do GITD z prośbą o podobne porozumienie. – Wysłaliśmy w tej sprawie kilkanaście zapytań do samorządów i do dziś nie dostaliśmy z nich odpowiedzi z taką deklaracją jak w Warszawie – mówi Łazarowicz.

Sieć krajowych fotoradarów w najbliższych latach zostanie rozbudowana. CANARD będzie miał na ten cel ponad 150 mln euro unijnego dofinansowania.

luz