Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 594
  • Ranni w wypadkach - 10364
  • Kierowcy po alkoholu - 43700
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 51.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.39
  • Średnia liczba rannych dziennie: 59.22
  • Zabici w wypadkach - 594
  • Ranni w wypadkach - 10364
  • Kierowcy po alkoholu - 43700
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 51.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.39
  • Średnia liczba rannych dziennie: 59.22

Badania

Fotoradary działają! Irlandczycy twierdzą, że w trzy lata ocaliły 71 osób

Irlandczycy dowodzą, że fotoradary działają – poprawiają bezpieczeństwo. Ministerstwo Transportu przeprowadziło specjalne badanie

Opublikowano

-

Irlandczycy dowodzą, że fotoradary działają – poprawiają bezpieczeństwo. Wyliczyli, że przez trzy lata ocaliły 71 osób

Fotoradar

Fotoradar. Fot. Cezary Piwowarski/CC-BY-3.0

To, że fotoradary wpływają na zmniejszenie prędkości, z jaką jadą kierowcy, jest dla wszystkich oczywiste. Więcej – jest to nawet  potwierdzone badaniami w Polsce (dysponuje takimi np. GDDKiA). Ale czy ten wpływ na kierowców naprawdę poprawia bezpieczeństwo już tak oczywiste nie jest. Przynajmniej nie dla wszystkich. Tych wątpiących mogą przekonać doświadczenia z Irlandii.

Derek Rafferty, ekonomista irlandzkiego ministerstwa transportu ujawnił wyniki badań przeprowadzonych przez resort. Opowiedział o nich podczas 11. konferencji Irish Society of New Economist. Jak relacjonuje „The Irish Times” badanie wykazało, że w ciągu trzech lat fotoradary zapobiegły 71 śmierciom na drogach. Kompleksowe badania porównawcze prowadzono porównując ofiary śmiertelne i liczby rannych w miejscach, w których stoją fotoradary do miejsc, w których nie ma takich kamer.

Zdaniem ekonomisty z Ministerstwa Transportu dzięki fotoradarom, które zapobiegają wypadkom, budżet oszczędza rocznie ok. 70 mln euro. Tymczasem stopniowe wprowadzanie fotoradarów przez konsorcjum Go Safe od 2010 r. kosztowało 16 mln euro. Rafferty przyznał, że wpływy z kar pieniężnych wystawianych na podstawie mandatów z fotoradarów pokrywały mniej niż połowę kosztów systemu. Ale zaznaczył, że oszczędności dotyczące uchronienia ludzi przed śmiercią, również w wymiarze ekonomicznym, są olbrzymie.

W Irlandii na drogach w 2013 r. zginęło 190 0sób – 95 kierowców, 32 pasażerów, 31 pieszych, 27 motocyklistów i 5 rowerzystów. Połowa ofiar miała 16-35 lat (dane za Road Safety Authority).

luz