Społeczeństwo
Firmy transportowe chcą zakazów dla rowerzystów m.in. wykluczenia jazdy po chodniku

Opublikowano
5 lat temu-
przez
luzZwiązek pracodawców firm transportowych domaga się od ministerstwa zmiany prawa dotyczącego rowerzystów. Postuluje m.in. zakazać im wyprzedzania z prawej strony oraz wpisania „zakazu wjazdu przed nadjeżdżający pojazd”

Rowerzysta. Fot.CC0
Transport i Logistyka Polska, związek pracodawców z branży transportowej, wśród swoich uwag zgłoszonych do nowelizacji prawa w sprawie przejść dla pieszych, dopisał postulaty dotyczące rowerzystów.
Przedstawiciel branży transportować napisał, że przy okazji ustawy dotyczącej niechronionych uczestników ruchu drogowego, chce ona zwrócić uwagę „na dość istotny problem jakim są niewłaściwe – naszym zdaniem – zasady ruchu rowerzystów, obniżające pozom bezpieczeństwa ruchu drogowego”.
Według firm transportowych te złe zasady dotyczą:
„Braku w polskich przepisach ruchu drogowego jakichkolwiek obowiązków związanych z przejeżdżaniem przez przejazd dla rowerzystów przez osobę kierującą rowerem, w obowiązku zachowania szczególnej ostrożności. Jest to w naszej ocenie sytuacja kuriozalna, gdyż w systemie przepisów ruchu drogowego co do zasady w miejscach kolizji (przecinania się) ruchu wszyscy inni jego uczestnicy zawsze mają nałożone odpowiednie obowiązki, w tym obowiązek szczególnej ostrożności.
Braku zakazu wjeżdżania na przejeździe dla rowerzystów bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Pragniemy zwrócić uwagę, że analogiczna dyspozycja skierowana jest do pieszego w przypadku wchodzenia na przejście dla pieszych, a co do zasady pieszy poruszający się ze znacznie mniejszą prędkością niż rowerzysta widziany jest ze znaczne większej odległości przez kierującego pojazdem samochodowym.
Umożliwienia jadącym po jezdni rowerzystom wyprzedzania pojazdów z prawej strony. Zwracamy uwagę, że w przypadku wyprzedzania samochodów ciężarowych, zespołów pojazdów złożonych z ciągnika samochodowego i naczepy oraz innych ciężkich pojazdów, rowerzysta wykonujący taki manewr jest całkowicie niewidoczny”.
Dodać przepis o „wtargnięciach” i zakazać jazdy chodnikiem
W związku z tym Transport i Logistyka Polska zaproponował szereg zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
TLP chce w art.24 uchylić ust. 12, mówiący o tym, że „Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony”.
Z kolei w art. 33 o ruchu dróg chce w ustępie 3 mówiącym „Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:” dodać dwa punkty:
2a) korzystania z jezdni, jeżeli rowerzysta ma możliwość skorzystania z drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych;
2b) wjeżdżania na przejazd dla rowerzystów bezpośrednio przed jadący pojazd.
Podsumowując:
TLP żąda dodania analogicznego przepisu, który w odniesieni do pieszych pozwala zdejmować kierowcą winę z siebie i całą odpowiedzialność za zachowanie ostrożności przerzucać na drugą stronę (tak zapis w sprawie pieszych oceniło niedawno przez Ministerstwo Sprawiedliwości).
A także w ust. 5 tego artykułu („Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:”) uchylić punkty 2 i 3, głoszące odpowiednio:
„szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów”.
„warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.”
Podsumowując:
Po tej zmianie rowerzyści byli by też zmuszeni do jazdy po jezdni nawet na drogach, gdzie samochody mogą rozwijać duże prędkości, a nie ma przy nich drogi dla rowerów. Byli by do tego zmuszeni także w warunkach, w które do tej pory – według ustawodawcy – mogą powodować, że jazda po jezdni będzie dla nich niebezpieczna.
Jedyną prawnie dopuszczoną możliwością jazdy po chodniku byłaby sytuacja, w której dorosły opiekuje się dzieckiem do lat 10.
Transport i Logistyka Polska postulował też dodanie po ust. 7 tego artykułu nowy ustęp 8 brzmiący:
,,8. Rowerzysta wjeżdżający na przejazd dla rowerzystów jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, a w szczególności zmniejszyć prędkość oraz uwzględnić widoczność, odległość oraz prędkość nadjeżdżających pojazdów”.
Pismo z propozycjami skierowane do Ministerstwa Infrastruktury podpisał Maciej Wroński, prezes TLP i jednocześnie członek zarządu stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Ministerstwo Infrastruktury odrzuciło te uwagi jako niezwiązane z procedowanymi zmianami.
luz