Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99

Infrastruktura

„Utwardzanie linii” – amerykański tani sposób na ochronę pieszych na skrzyżowaniach

Opublikowano

-

Amerykanie proponują „utwardzanie linii” na skrzyżowaniach, które wymusza na kierowcach skręcających w lewo pokonywanie ich z większym skrętem, a więc mniejszą prędkością. Wyniki? 70 proc. mniej sytuacji konfliktowych z pieszymi

Instalacja, która "utwardza linię środkową na skrzyżowaniu w Waszyngtonie. Dzięki temu kierowcy skręcający w tę drogę w lewo, nie ścinają zakrętu i wykonują ten manewr z mniejszymi prędkościami Fot. IIHS

Instalacja, która „utwardza linię środkową na skrzyżowaniu w Waszyngtonie. Dzięki temu kierowcy skręcający w tę drogę w lewo, nie ścinają zakrętu i wykonują ten manewr z mniejszymi prędkościami Fot. IIHS

Amerykański Insurance Institute for Highway Safety opublikował wnioski ze swojego badania dotyczącego tanich zmian infrastruktury na skrzyżowaniach – dostawiania niewielkiego progu i plastikowych słupków „utwardzając” w ten sposób linię na skrzyżowaniu. Wymuszają to na kierowcy skręt pod większym kątem i uniemożliwiają przejechanie po skosie przez przejście dla pieszych.

Uspokojenie przy skrętach w lewo

Jak wskazuje IIHS w swoim badaniu skręcanie w lewo na skrzyżowaniach to dla kierowcy skomplikowany manewr, który wymusza jednocześnie ruch poprzeczny oraz ruch pieszych na przejściach, które musi przeciąć. Dodatkowo odczuwa presję, bo za jego samochodem czekają następne pojazdy. To m.in. dlatego – jak wynika z badań – skręty w lewo kierowcy pokonują z wyższymi prędkościami niż skręty w prawo. Większa jest też strefa konfliktu między kierowcą a pieszym na przejściu – kierowcy często przecinają linię środkową jezdni poprzecznej, nieco ścinając swój zakręt.

To dlatego miasta starają się infrastrukturą „uspokajać” skręty w lewo na skrzyżowaniach. W USA liderem we wdrażaniu takich rozwiązań jest Nowy Jork. Tam w latach 2016-2018 poprawiono w tej kwestii infrastrukturę na ponad 300 skrzyżowaniach.

Także Waszyngton w swojej Wizji Zero zaczął instalować infrastrukturę uspokajającą kierowców skręcających w lewo na skrzyżowaniach – czyli wymuszającą skręt pod kątem 90 stopni i wykonywanie tego manewru z mniejszą prędkością. W Waszyngtonie do końca tego roku przeorganizowanych w ten sposób ma zostać 85 skrzyżowań.

Linia skrętu kierowców przed instalacją "utwardzenia linii środkowej" oraz po tej zmianie. Źródło: IIHS

Linia skrętu kierowców przed instalacją „utwardzenia linii środkowej” oraz po tej zmianie. Źródło: IIHS

Jednym z rodzajów zmian jest „utwardzanie” linii środkowej na jezdni za pomocą niewielkich plastykowych progów oraz słupków. IIHS zbadało, jak to rozwiązanie się sprawdza.

Badacze wzięli pod lupę dwa rodzaje skrzyżowań – te, na których nie było instalacji i tam, gdzie „utwardzenie” linii zainstalowano. Przyglądano się sytuacjom przed o po zmianie infrastruktury.

Wnioski? To tanie rozwiązanie infrastrukturalne aż o 70,5 proc. zmniejszało konflikt na linii: kierowca skręcający w lewo – pieszy.
Średnia prędkość poruszania się pojazdów przy takim skręcie spadła o 7 proc. po instalacji słupków. Przy tym liczba kierowców skręcających na skrzyżowaniach z prędkościami przekraczającymi 15 mph (ok. 24 km/h) zmniejszyła się aż o 36 proc.

– To badanie sugeruje, że proste zmiany infrastruktury mogą przynieść duże korzyści – uważa jego autor Wen Hu, starszy inżynier ds. Badań transportowych IIHS. – Społeczności, które szukają sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, powinny do swojego zestawu narzędzi dołączyć „utwardzanie” linii środkowej – postuluje.

ai

Źródło: „The effects of left-turn traffic-calming treatments on conflicts and speeds in Washington, D.C.”; kwiecień 2020, Wen Hu, Jessica B. Cicchino, Insurance Institute for Highway Safety