Społeczeństwo
Sebastian Majtczak zatrzymany w ZEA przy współpracy z polską policją

Opublikowano
28 sekund temu-
przez
luzSebastian Majtczak, podejrzany o spowodowanie śmiertelnego wypadku na autostradzie A1, został zatrzymany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie ukrywał się prawie dwa lata. Zostanie przewieziony do Polski w ramach procedury ekstradycyjnej

Kończy się dubajska przygoda najbardziej poszukiwanego polskiego kierowcy. Po blisko dwóch latach ukrywania się i próby uniknięcia procesu, Sebastian Majtczak (sam wystąpił niedawno publicznie i pokazał swoją twarz) zostanie sprowadzony do Polski w ramach procedury ekstradycyjnej.
Polska policja poinformowała, że Majtczak został zatrzymany w ZEA wczoraj przy współpracy polskich funkcjonariuszy.
Kilka dni temu Majtczak pierwszy raz zabrał głos w sprawie – w rozmowie opublikowanej na YouTube przez Zbigniewa Stonogę. Wybielał się i twierdził, że to nie on spowodował wypadek, ale same ofiary. Zdaniem Majtczaka to kierowca wiozący rodzinę zjechał na jego pas i zajechał mu drogę.
Rozmowa ze Stonogą mogła być przygotowywaniem gruntu pod linię obrony, którą Majtczak zapewne będzie prezentował podczas procesu.
Pędził 300 km/h, wjechał w rodzinę. Wszyscy spłonęli
Do wypadku na autostradzie A1 doszło w 2023 r. niedaleko Piotrkowa Trybunalskiego. Osobową Kią podróżowała rodzina – mama, tata i 5-letni synek. Sebastian M., syn łódzkiego biznesmena, kierował BMW, które pędziło co najmniej 253 km/h (odczyt z wraku BMW) i uderzyło w samochód rodziny. Kia stanęła w płomieniach. Świadkowie opowiadali o krzykach, ale nikt nie był już w stanie uratować płonących. Spalili się we wraku. Według niezależnych ekspertów, którzy na własną rękę podjęli się rekonstrukcji wypadku, Sebastian M. miał jechać ponad 300 km/h w momencie wypadku.
Tuż po zdarzeniu policja z Łodzi najpierw wskazywała w mediach, że rozbiło się jedno auto – sam kierowca Kii miał wpaść na bariery. Dopiero strażacy ujawnili, że na miejscu stało też rozbite BMW. Wówczas do sieci społecznościowych trafiło nagranie z momentu wypadku, a użytkownicy portali społecznościowych szybko rozszyfrowali, że BMW prowadził syn biznesmena z województwa łódzkiego.
Prokuratura z Piotrkowa Trybunalskiego nie reagowała nawet, gdy w Internecie dostępne było już nagranie zdarzenia. Śledczy twierdzili, że nie dostali jeszcze oryginału. W tym czasie Sebastian M. uciekł z Polski. Po ujawnieniu ucieczki przez media, polskie służby zorganizowały pościg. Mało brakowało, by złapano Polaka na lotnisku w Turcji, ale zdążył wsiąść do samolotu do Dubaju. Prawdopodobnie nie wiedział, że Polska ma świeżo podpisaną z tym krajem umowę o ekstradycji. Został tam zatrzymany w jednym z hoteli.
Wirtualna Polska ustaliła potem, że pasażerem Sebastiana M. w chwili wypadku był łódzki adwokat. O wypadku nie chciał rozmawiać. Wp.pl zauważyła, że z sieci zniknęły strony internetowe związane z jego działalnością. Na archiwalnych zapisach stron w Google widać, że zachęcał do kontaktu zarówno ofiary wypadków drogowych, jak i oferował pomoc ich sprawcom. Mężczyzna usunął też swój profil z portalu społecznościowego. Nie został ukarany przez izbę adwokacką.
„Rzeczpospolita” ujawniła z kolei, przyznała, że po wypadku na A1 powstały dwie policyjne notatki. Pierwsza, którą sporządzili funkcjonariusze na miejscu zdarzenia, miała być rzetelna. Policjanci mieli wskazać, że w zdarzeniu brało udział BMW prowadzone przez Sebastiana M. Drugą notatkę. z tego wypadku sporządził “wysoki oficer policji”. Ta już wybielała rolę Sebastiana M. w wypadku. Bo według “Rz” informacje w niej zawarte stały w sprzeczności z tym, co napisali w swojej notatce funkcjonariusze zajmujący się wypadkiem na autostradzie.
Niejasności dotyczące działań prokuratury i policji miało wyjaśnić odrębne śledztwo. Prokuratorzy ostatecznie je zamknęli, bo nie dopatrzyli się żadnych nieprawidłowości. Po zmianie władzy śledczy ponownie sprawdzali, czy na pewno policja i prokuratura działały w sprawie Sebastiana M. prawidłowo. Również jednak nie dopatrzono się nieprawidłowości i śledztwa umorzono.
Odpowie tylko za wypadek
Choć sprawa zbulwersowała kraj i politycy mówili o tym, że Sebastian M. powinien odpowiadać za zabójstwo z zamiarem ewentualnym, to w Polsce w rzeczywistości będzie mógł odpowiadać tylko za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Za to grozi mu kara maksymalnie do 8 lat pozbawienia wolności.