Badania
Mózg w aucie. Ten system przewiduje manewr kierowcy 3,5 sekundy przed jego wykonaniem
Badacze z uniwersytetów Cornell i Standford opracowali system wspomagania kierowcy, który korzysta z kamer nie tylko na zewnątrz ale i w środku pojazdu. Dzięki temu Brain4Cars przewiduje, jaki manewr kierowca wykona

Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzBadacze z uniwersytetów Cornell i Standford opracowali system wspomagania kierowcy, który korzysta z kamer nie tylko na zewnątrz ale i w środku pojazdu. Dzięki temu Brain4Cars przewiduje, jaki manewr kierowca wykona

Brain4Cars – system przewidywania decyzji kierowc – wykorzystuje kamery umieszczone na zewnątrz samochodu i w jego środku. Fot. brain4cars.com
Kamera obserwująca kierowcę to właściwie nie nowość. Na przykład Lexus od dawna oferuje takie rozwiązanie w systemie, który ostrzega kierowcę, gdy temu zaczną przymykać się oczy. Ale prototyp systemu, który opracowali amerykańscy badacze, pozwala na dużo, dużo więcej.
Brain4Cars – bo tak nazwali swój projekt – wykorzystując kamery na zewnątrz auta i w jego środku jest w stanie rozpoznać, jaki manewr kierowca zamierza wykonać na 3,5 sekundy przed jego podjęciem. Czas potrzebny na komputerowe obliczenie zajmuje zaledwie 3,6 milisekundy. Trafność przewidywania jest jak na prototypową wersję potężna – system w blisko 80 proc. właściwie odczytuje zamiary kierującego samochodem.
– Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy w ciągu ostatniej dekady uczyniły prowadzenie samochodów bezpieczniejszymi. Przygotowują pojazdy do niebezpiecznych warunków na drodze i ostrzegają kierowcę, gdy ten wykonuje niebezpieczny manewr. Ale w ten sposób nie udaje się uniknąć wielu wypadków, bo gdy kierowca słyszy ostrzeżenie, jest już za późno – piszą w swoim raporcie twórcy Brain4Cars. – Przewidując manewr na kilka sekund przed jego wykonaniem pozwoli ostrzec kierowcę wcześniej, a także dać obecnym systemom wspomagania kierowcy więcej czasu na przygotowanie się lub uniknięcie niebezpieczeństwa – tłumaczą
10 kierowców, 1200 mil, 2 miesiące
System przewidujący manewry bazuje na modelu związanym z ruchami głowy kierowcy. By opracować taki model badacze z Cornell i Standford nagrali zachowania dziesięciu kierowców, którzy przez dwa miesiące przejechali prawie 1200 mil. Gromadzenie danych odbywało się na autostradach i drogach miejskich przez blisko dwa miesiące.
Przewidywanie zamiarów kierowców w kilka milisekund oznacza, że system może podejmować decyzje w czasie rzeczywistym. Ale do zastosowania w realnym życiu jeszcze trochę daleko. 80-procentowa trafność to na początek niezły sukces, ale to wciąż za mało. Badacze mają jeszcze kilka problemów do rozwiązania. Brain4Cars zawodził, gdy np. na twarzy kierowcy pojawiały się cienie mijanych drzew, albo gdy zmieniało się oświetlenie. Okazało się również, że kierowcy nie zawsze reagują tak samo – gdy na przykład doskonale znają okolicę i lokalny ruch.
Zespół twierdzi, że wykonał jednak pierwszy krok w zastosowaniu tego typu rozwiązań w samochodach. Czy system uda się doprecyzować? Zobaczymy pewnie za jakiś czas.
Pełen raport z badania nad systemem Brain4Cars
luz