Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 452
  • Ranni w wypadkach - 7664
  • Kierowcy po alkoholu - 33884
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 46.81
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.21
  • Średnia liczba rannych dziennie: 54.35
  • Zabici w wypadkach - 452
  • Ranni w wypadkach - 7664
  • Kierowcy po alkoholu - 33884
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 46.81
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.21
  • Średnia liczba rannych dziennie: 54.35

Rozmowy i opinie

Łukasz Zboralski, brd24.pl: Antysmogowe wariactwo policji. Nie tak działa się na rzecz obywateli

Polska policja bohatersko włączyła się w walkę ze smogiem i zaczęła robić akcje badania spalin samochodów z odbieraniem kierowcom dowodów rejestracyjnych. Tylko coś tu się mocno nie zgadza. Kierowca nie ma domowego sprzętu do kontroli spalin – co roku płaci za to na przeglądzie. Więc jeśli kogoś można ukarać, to diagnostów i stacje kontroli pojazdów. Inaczej jest to po prostu podwójne karanie niewinnych

Opublikowano

-

Polska policja bohatersko włączyła się w walkę ze smogiem i zaczęła robić akcje badania spalin samochodów z odbieraniem kierowcom dowodów rejestracyjnych. Tylko coś tu się mocno nie zgadza. Kierowca nie ma domowego sprzętu do kontroli spalin – co roku płaci za to na przeglądzie. Więc jeśli kogoś można ukarać, to diagnostów i stacje kontroli pojazdów. Inaczej jest to po prostu podwójne karania niewinnych

lukasz_wsamochodzie

Łukasz Zboralski, redaktor naczelny brd24.pl Fot. brd24.pl

Na stronach i serwisach policyjnych obserwuję od kilku dni wysyp informacji o specjalnych akcjach, w których policjanci bohatersko walczą ze smogiem z samochodowych wydechów. „Przecież chodzi o zdrowie nas wszystkich” – podsumowała jedną z takich akcji w Toruniu, podczas której zatrzymano osiem dowodów rejestracyjnych, Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy.

smog_torun

Policjant z Torunia podczas akcji „SMOG”, którą KWP Bydgoszcz chwali się na Twitterze. Źródło: Twitter/KWP Bydgoszcz

Przecieram oczy – bo to wprost niewiarygodne wypaczenie tego, czym policja jako służba być powinna. To jest jakaś szalona opresja wobec posiadaczy samochodów – tyle, że akurat modna, bo smog i tak dalej.

Są rzeczy, o które kierowca musi zadbać. Samochód musi mieć sprawny. I wiele w tym samochodzie rzeczy jest w stanie sam kontrolować – albo, gdy coś zauważy, sprawdzić u jakiegoś mechanika. Tylko nikt nie ma w domu sprzętu do analizy składu spalin. Ba, nie widziałem tego w żadnym zwykłym warsztacie mechanicznym.
I dlatego właśnie co roku kierowca musi pojechać na obowiązkowy przegląd na stację kontroli pojazdów, gdzie w ramach obowiązkowej opłaty ok. 100 zł diagnosta powinien także przeprowadzić analizę spalin (dla silników benzynowych – emisję zanieczyszczeń gazowych, w tym przede wszystkim tlenku węgla i węglowodorów, w przypadku diesla – zawartość sadzy czyli tzw. zadymienie spalin).

Skoro kierowca co roku płaci za badanie, a samochód to badanie przechodzi pozytywnie, to owszem, policja powinna kontrolować samochody – ale ustawić się przed stacją kontroli pojazdów i sprawdzać te z zaliczonym przeglądem. A potem policja powinna zgłosić przekroczenia uprawnień i poświadczenia nieprawdy dokonane przez diagnostów.

Tak zadziałałaby służba, która chciałaby „zadbać o zdrowie” obywateli i działać na ich korzyść. Tak zadziałałoby sprawne państwo.

Łukasz Zboralski