Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 594
  • Ranni w wypadkach - 10364
  • Kierowcy po alkoholu - 43700
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 51.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.39
  • Średnia liczba rannych dziennie: 59.22
  • Zabici w wypadkach - 594
  • Ranni w wypadkach - 10364
  • Kierowcy po alkoholu - 43700
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 51.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.39
  • Średnia liczba rannych dziennie: 59.22

Prawo

Senat wychwycił problem z prawem nakazującym jazdę na suwak

Opublikowano

-

Senatorowie odkryli mankament przepisów, które wprowadzą obowiązkową jazdę na suwak. W jednym przypadku suwak nie będzie obowiązkowy. Czy kierowcy to zapamiętają?

Według przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury nakaz jazdy na suwak nie będzie obowiązywał, jeśli pas ruchu będzie zmieniał się w buspas. Fot. PTER19/CC ASA 3.0

Według przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury nakaz jazdy na suwak nie będzie obowiązywał, jeśli pas ruchu będzie zmieniał się w buspas. Fot. PTER19/CC ASA 3.0

Senat zajmuje się dziś nowelizacją prawa, które wprowadzi obowiązkową jazdę na suwak i zobowiąże kierowców do konkretnego sposobu tworzenia korytarzy życia. Senatorowie omówili już projekt. Część z nich zadawała pytania. Wyszło wówczas na jaw, że Jan Rulewski i Piotr Florek nie zapoznali się z projektem, nad którym mają głosować – pierwszy dopytywał, czy projekt przewiduje jazdę na suwak przy trzech pasach ruchu, z których dwa będą się kończyć (taka dokładna regulacja jest w projekcie), drugi pytał, czy tworzenie korytarzy życia zostało już uregulowane w innych krajach (zostało w siedmiu krajach europejskich, a polskie rozwiązanie wzorowano nawet na austriackim).

Celne pytanie zadał senator Jan Czerwiński. Chciał wiedzieć, czy zasady jazdy na suwak będą obowiązywać wówczas, gdy liczba pasów ruchu zmniejsza się, bo na jednym z nich pojawia się buspas. – Czy nie powinno być dodatkowego zapisu? – zapytał.
– Regulacja nie obejmuje buspasów – odpowiedział reprezentujący resort infrastruktury wiceminister Rafał Weber.

Gdyby senatorowie chcieli poprawić nowelizację i doprecyzować tę kwestię, ustawa musiałaby ponownie trafić do Sejmu. A ten poprzedniej kadencji zakończył już posiedzenie. Więc projekt ostatecznie wylądowałby w koszu. I legislacyjną procedurę trzeba by zaczynać w nowym Sejmie zupełnie od nowa.
Prawdopodobnym jest więc, że Senat nowelizację poprze bez poprawek. Wówczas podpisać będzie ją musiał tylko prezydent i po 21 dniach od opublikowania nowego prawa wejdzie ono w życie. I wówczas kierowcy będą musieli pamiętać o jednej wyjątkowej sytuacji – jazda na suwak nie będzie obowiązkowa tam, gdzie jeden pas ruchu zamieniać się będzie w buspas. Czy to zapamiętają?

Jak szczegółowo trzeba będzie jechać na suwak i tworzyć korytarz życia – czytaj w tym materiale.

luz