Społeczeństwo
W Polsce kaski będą obowiązkowe na hulajnogach i rowerach

Opublikowano
3 minuty temu-
przez
luzMinister Dariusz Klimczak poinformował dziś, że Krajowa Rada BRD, której sam przewodniczy, wydała zalecenie – kaski mają być obowiązkowe dla dzieci do 16. Niespodziewanie obowiązek ma dotyczyć nie tylko hulajnóg elektrycznych ale i rowerów

Po serii głośnych wypadków nastolatków na hulajnogach elektrycznych – kilka dzieci zmarło, wiele doznało poważnych obrażeń głowy – media oraz lekarze dziecięcy apelowali publicznie, by wprowadzić obowiązek jazdy w kasku na tych urządzeniach.
W rozmowie z portalem brd24.pl mówił o tym r Łukasz Rákász, neurochirurg, ordynator dziecięcego szpitala w Warszawie. – Od kilku lat widzę wyraźną zmianę w profilu pacjentów. Coraz częściej trafiają do nas dzieci i młodzież po wypadkach na hulajnogach elektrycznych. To dzieci młodsze niż kiedyś — czasem mają 8, 9 czy 10 lat, a jeżdżą pojazdami, które osiągają prędkość nawet 25 km/h – opisywał Rákász. – Problem polega na tym, że hulajnogi nie są technicznie przystosowane do bezpiecznej jazdy w rękach dziecka. Mają małe kółka, przez co łatwo wpadają w dziury, zatrzymują się na kamyku, krawężniku czy nawet mokrej nawierzchni. Nie mają też dużego efektu żyroskopowego jak rower — nie „prowadzą się same”, tylko bardzo łatwo tracą równowagę. A dzieci, niestety, często nie mają jeszcze zdolności, by przewidzieć, co się stanie przy dużej prędkości albo jak zareagować w nagłej sytuacji. Efekt? Upadki z dużą siłą, często głową o asfalt. A to kończy się tomografią, obserwacją, a czasem operacją. Kiedyś takich urazów u dzieci widzieliśmy mniej. Dziś to już codzienność. Dlatego potrzeba tu rozsądku, edukacji i – być może – zmian w przepisach, które będą chronić najmłodszych przed zbyt szybkimi, niedostosowanymi do ich wieku pojazdami.
Po tych doniesieniach – pod koniec maja podczas Krajowej Rady BRD zaproponowano zmianę prawa. Jak ujawnił portal brd24.pl urzędnicy resortu zaproponowali zmianę art. 40 Prawa o ruchu drogowym tak, by obowiązek jazdy w kasku dotyczył – oprócz motocyklistów i motorowerzystów – także osoby poniżej 18. roku życia kierujące hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego. Nie było mowy o włączeniu do takiego obowiązku rowerzystów.
Obowiązek kasku – hulajnogi, UTO i rowery do 16. roku życia
Dziś odbywało się kolejne posiedzenie Krajowej Rady BRD w Ministerstwie Infrastruktury. Resort zapraszał dziennikarzy na briefing ministra w sprawie kasków tuż po jej zakończeniu. Można było zakładać, że ministerstwo pokaże co najmniej gotowy projekt. Jednak minister Dariusz Klimczak poinformował jedynie o tym, że Krajowa Rada BRD przyjęła uchwałę w sprawie regulacji dotyczącej kasków.
I tu zaskoczenie. Po pierwsze, w stosunku do poprzedniej propozycji, obowiązek jazdy w kasku ma dotyczyć osoby nie do 18. roku życia, ale do 16. Po drugie, w uchwale zaproponowano nałożenie tego obowiązku na kierujących w tym wieku jeżdżących nie tylko hulajnogami elektrycznymi oraz urządzeniami transportu osobistego, ale także rowerami.
Oznacza to, że po wprowadzeniu zmian, każde dziecko w Polsce od uzyskania karty rowerowej w 11. roku życia, aż do pierwszej klasy szkoły średniej włącznie zobowiązane zostanie do jazdy w kasku na hulajnogach elektrycznych i rowerach.
„Uchwała zobowiązuje do rozpoczęcia prac w kierunku nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym – napisał w portalu X minister Kliczak. Nie podał jednak, w jakim czasie można spodziewać się gotowej nowelizacji, która oznaczać będzie dopisanie zaledwie jednego zdania do istniejącego prawa.
luz