Społeczeństwo
Rolnik szuka żony czy rolnik szuka zgonu? TVP pokazuje milionom jazdę bez pasów
Program z największą oglądalnością na rynku i wielka wpadka. W siódmym odcinku show “Rolnik szuka żony” TVP 1 pokazało jazdę samochodem bez widocznie zapiętych pasów bezpieczeństwa
Opublikowano
8 lat temu-
przez
luzProgram z największą oglądalnością na rynku i wielka wpadka. W siódmym odcinku show “Rolnik szuka żony” TVP 1 pokazało jazdę samochodem bez widocznie zapiętych pasów bezpieczeństwa
Telewizja Polska stara się promować bezpieczeństwo na drodze – i 17 października w TVP 1 zaprosi widzów do “Wielkiego Testu na Prawo Jazdy”. Tymczasem w tej samej antenie dzień wcześniej pokazywano milionom widzów jazdę bez widocznie zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Oburzający materiał był częścią show “Rolnik szuka żony”, którego każdy odcinek w trzeciej edycji ogląda ponad 4 mln osób. To program, który w czasie nadawania jest zdecydowanym liderem rynku telewizyjnego – przyciąga przed ekrany najwięcej osób (w ubiegłym roku dostał nagrodę Telekamera 2015). Za produkcję programu odpowiada spółka FremantleMedia Polska.
Zobacz 7 odcinek Rolnik szuka żony z wpadką dotyczącą bezpieczeństwa na drogach.
Już w poprzedniej edycji rolniczego show pokazywano m.in. jazdę quadem bez kasków i samochodem terenowym bez zapiętych pasów bezpieczeństwa (ale to odbywało się na łące).
Tym razem pokazano widzom TVP, że samochodem i po zwykłej drodze jeździ się bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Materiał pojawił się na początku 7 odcinka tego sezonu show. Rolnik Zbigniew wiózł swoje dwie wybranki samochodem. Wracali z targu. Jedna z kobiet, siedząca na miejscu pasażera, wiozła na kolanach przed sobą pojemnik z kurami. Druga kandydatka siedziała na tylnym siedzeniu i nie widać, by miała zapięte pasy bezpieczeństwa.
W ten sposób TVP nieświadomie promowała wśród milionowej widowni niewłaściwe i niebezpieczne dla życia zachowanie na drodze. To tym gorsze, że właśnie z zapinaniem pasów na tylnym siedzeniu w Polsce jest największy problem – być może właśnie wynikający z braku świadomości skutków takiego zachowania.
Jak wynika z ostatniego badania zamówionego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pasy bezpieczeństwa w samochodzie zapina średnio 93 proc. kierowców i 94 proc. pasażerów jadących z przodu. Wśród pasażerów jadących z tyłu zapina pasy już tylko 71 proc. Badanie na 100 tys. pojazdów wykonały Instytut Transportu Samochodowego i firma Heller Consult Sp. z o. o.
ING z taką samą wpadką w reklamie
Podobny błąd, który może podświadomie kształtować postawy miliony widzów, popełnił ING Bank Śląski w ubiegłorocznych spotach ze znaną aktorką Agatą Kuleszą. W klipach „Jubileusz” i „Dron” aktorka jechała zapięta w pasy bezpieczeństwa, ale pasażerowie na tylnych siedzeniach jadą już bez widocznego takiego zabezpieczenia. Mimo zwrócenia uwagi na błąd, ING nie zdecydował się na poprawienie spotów.
Inaczej postąpiła firma Aviva. Gdy w ramach kampanii portalu brd24.pl, w której staraliśmy się zwracać uwagę na publiczny przekaz w mediach, wychwyciliśmy w ubiegłym roku błąd w spocie z udziałem aktorki Małgorzaty Kożuchowskiej (jechała na tylnym siedzeniu samochodu bez zapiętych pasów bezpieczeństwa), firma ubezpieczeniowa przeprosiła za błąd i poprawiła spot – dorysowano aktorce zapięty pas bezpieczeństwa.
Niezapięcie pasów bezpieczeństwa jest wykroczeniem drogowym karanym w Polsce.
red