Filmy
O włos od tragedii w Gdańsku. Czujny kierowca zahamował przed malcem

Opublikowano
3 lata temu-
przez
luzDziś rano w Gdańsku chłopczyk wbiegł na pasy. Kierowca zdołał wyhamować. To dlatego na osiedlowych uliczkach infrastruktura nie powinna pozwalać się rozpędzać
To nagranie z Gdańska mrozi krew w żyłach. Na przejście dla pieszych przy ul. Żwirki i Wigury nagle wbiega mały chłopczyk. Kierowca nie jedzie szybko, więc udaje mu się zahamować. Film zamieściło Radio Gdańsk:
Internecie pojawiło się natychmiast wiele komentarzy krytykujących zachowanie matki, która nie zdołała dopilnować malca. W takim samym tonie wypowiedział się autor nagrania. „Nie mogłem przejść obok tego incydentu bez komentarza. Jestem ojcem dwójki dzieci oraz sam poruszam się po mieście samochodem. Coraz częściej widuję lekceważenie podstawowych zasad bezpieczeństwa, związane z korzystaniem przez pieszych z telefonu. Są momenty w których powinniśmy zdać sobie sprawę (póki nie jest za późno), że najważniejsze w życiu jest bezpieczeństwo i ochrona najbliższych. Na filmie widać wzorową postawę kierowcy, który wykazał się refleksem i zimną krwią, bo jeśli i on by zawiódł, to byłbym świadkiem wielkiej tragedii” – mówił Radiu Gdańsk pan Tomasz.
Jednak – jeśli organizacja ruchu nie zmieniła się tam od kilku lat – z Google Maps wynika, iż na tym osiedlu i dokładnie w tym miejscu wyznaczona jest „Strefa zamieszkania”. Oznacza to, że piesi, w tym dzieci, mają pierwszeństwo przed samochodami nawet na jezdni. I mogą tam biegać i bawić się…

W tym miejscu według Google Maps znajduje się wyznaczona znakami „Strefa zamieszkania” Źródło: Google Maps
To nagranie jest też dowodem na polski problem z organizacją ruchu w strefach zamieszkania, który powoduje kłopoty dla użytkowników. Chodzi o wyznaczanie przejść dla pieszych. Jeśli w strefie wolno się pieszym poruszać wszędzie, dzieciom bawić na ulicy itd., to malowanie „zebr” może wywoływać w kierowcach niesłuszne przekonanie, iż muszą na pieszych uważać tylko w tych miejscach.
Film dowodzi też, że w miejscach intensywnego ruchu pieszych – takich, jak osiedla mieszkaniowe – drogi nie powinny fizycznie pozwalać rozpędzać się kierowcom do dużych prędkości.
ai