Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 483
  • Ranni w wypadkach - 8178
  • Kierowcy po alkoholu - 35675
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 47.7
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.26
  • Średnia liczba rannych dziennie: 55.26
  • Zabici w wypadkach - 483
  • Ranni w wypadkach - 8178
  • Kierowcy po alkoholu - 35675
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 47.7
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.26
  • Średnia liczba rannych dziennie: 55.26

Prawo

Ministerstwo proponuje obowiązkowe kaski na hulajnogach elektrycznych dla dzieci

Opublikowano

-

Na posiedzeniu Krajowej Rady BRD przedstawiono propozycję wprowadzenia obowiązku używania kasków na hulajnogach elektrycznych dla osób do 18. roku życia. Policja poparła taki postulat. Przeciw było niewielu – przedstawiciele Polskiego Związku Motorowego i Instytutu Transportu Samochodowego

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec (w środku) przekonywał podczas posiedzenia Krajowej Rady BRD, że należy podnieść bezpieczeństwo osób poruszających się na hulajnogach elektrycznych. Fot. MI

Były minister Alvin Gajadhur ujawnił wczoraj w serwisie X, że podczas ostatniego posiedzenia Krajowej Rady BRD w Ministerstwie Infrastruktury padły propozycje zmian prawa. Postulowano m.in. wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku na hulajnodze elektrycznej dla osób w wieku do 18 lat, wprowadzenie obowiązku jazdy zimą na oponach zimowych lub całorocznych z zimową homologacją oraz przywrócenie apteczki jako obowiązkowego wyposażenia samochodu.

Seria wypadków, alarm neurologów – czy kaski będą obowiązkowe?

W ostatnich miesiącach dochodziło do wielu dramatycznych wypadków z udziałem dzieci na hulajnogach elektrycznych. W okolicach Wielkanocy dwoje nastolatków wywróciło się przy dużej prędkości i dziewczynka zmarła potem w szpitalu. Oboje jechali bez kasków.

Pod koniec kwietnia w miejscowości Nowy Cygów (Mazowieckie) 14-latek przewrócił się na elektrycznej hulajnodze. Nie miał kasku. Zabrało go Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Z kolei 24 maja w Legnicy pijana 19-latka wiozła swoją matkę hulajnogą elektryczną i uderzyły w filar wiaduktu kolejowego. Nie miały kasków. Przewieziono je do szpitala.

– Upadki z dużą siłą na hulajnogach elektrycznych, uderzenia głową o asfalt, kończą się tomografią, obserwacją, a czasem operacją. Kiedyś takich urazów u dzieci widzieliśmy mniej. Dziś to już codzienność – mówił niedawno w wywiadzie dla brd24.pl dr Łukasz Rákász, neurochirurg, ordynator dziecięcego szpitala w stolicy. I podkreśla: – Nikt nigdy nie żałował, że miał na sobie kask w chwili wypadku, a wielu żałowało, że go nie miało.

Wydaje się, że ta sytuacja skłoniła do namysłu Ministerstwo Infrastruktury. Na ostatnim posiedzeniu Krajowej Rady BRD resort zaproponował zmianę prawa – wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku na hulajnodze elektrycznej dla osób do 18. roku życia.

Propozycja zmiany prawa zaprezentowana przez Ministerstwo Infrastruktury podczas Krajowej Rady BRD

– Trzeba zwrócić szczególną uwagę na dynamiczny wzrost liczby osób poruszających się hulajnogami i rowerami elektrycznymi, urządzeniami transportu osobistego oraz motorowerami, dlatego należy rozważyć wprowadzenie różnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego – mówił podczas posiedzenia Krajowej Rady BRD wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Ministerstwo zaproponowało modyfikację art. 40 w ustawie Prawo o ruchu drogowym poprzez dopisanie tam, że obowiązkowo kasku mają używać – oprócz kierujących motorowerem, motocyklem i czterokołowcem – taże „kierujący hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego poniżej 18. roku życia”.

Resort zastrzega, że to dopiero propozycja i trwać będą analizy. Wiadomo jednak, że na posiedzeniu Krajowej Rady BRD wiele osób ten pomysł poparło. Jak ustalił brd24.pl przeciwko takiej zmianie opowiadał się m.in. przedstawiciel Polskiego Związku Motorowego oraz badaczka z Instytutu Transportu Samochodowego.

Podczas posiedzenia rady omawiano także inną propozycję – przywrócenia obowiązku wożenia apteczki także w samochodach osobowych. Dziś nie jest to obowiązkowym wyposażeniem pojazdu.

Rozmawiano także o innej zmianie, o której dyskusja trwa już w Polsce ponad dekadę – czyli o wprowadzeniu do polskiego prawa obowiązku jazdy zimą na oponach zimowych lub całorocznych z zimową homologacją. Podczas Krajowej Rady BRD temat ten poruszał obecny na posiedzeniu przedstawiciel Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

luz