Pojazdy
Dobry płyn do spryskiwaczy na zimę, czyli jaki? Skład, zastosowanie, charakterystyka
Opublikowano
3 lata temu-
przez
luzWybierając płyn do spryskiwaczy wielu kierowców kieruje się przede wszystkim jego ceną, kolorem czy wielkością pojemnika. Niestety, nie biorą oni pod uwagę właściwości fizykochemicznych tego rodzaju cieczy, które ogrywają przecież kluczową rolę. Zakup niewłaściwego płynu do spryskiwaczy może okazać się niebezpieczny dla elementów samochodu, a także dla samego kierowcy oraz jego pasażerów. Co powinien zawierać w swoim składzie dobry, zimowy płyn do spryskiwaczy?
Płyn zimowy vs letni – mrozoodporność
Zimowy płyn do spryskiwaczy różni się od preparatu przeznaczonego na sezon letni https://www.iparts.pl/czesc/plyn-do-spryskiwaczy-letni-z-lejkiem-iparts-5-litrow-rozowy-wieloowocowy-iparts-plyn5lator,1-ipartsbrand-plyn5lator-3106895.html przede wszystkim składem. W okresie zimowym zabrudzeniom przedniej szyby sprzyjają opady śniegu, deszczu ze śniegiem oraz powstające wraz z nimi zanieczyszczenia.
Zimowy płyn do spryskiwaczy musi być przede wszystkim odporny na zamarzanie, zwłaszcza, że tego rodzaju preparat oddziałuje na praktycznie wszystkie elementy układu spryskiwaczy (np. dysze, gumy, uszczelki). W przypadku, gdy temperatura krzepnięcia płynu nie jest odpowiednia, części składowe układu mogą zamarznąć, a w efekcie ulec uszkodzeniu, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty związane z ich wymianą. Należy również pamiętać, że za niedziałające spryskiwacze grozi mandat karny w wysokości 500 złotych.
Skład, czyli co zawiera w sobie dobry jakościowo płyn?
Dobrej jakości płyn do spryskiwaczy na zimę powinien zawierać w swym składzie:
• wodę – najlepiej wodę demineralizowaną lub destylowaną, dzięki której kamień oraz twarde substancje nie będą osadzały się na poszczególnych częściach układu, zapewniając ich drożność
• alkohol – najczęściej etanol, jednak może to być także alkohol izopropylowy lub metylowy, a niekiedy również mieszanina tych substancji (zawartość alkoholu w zimowym płynie do spryskiwaczy dobrej jakości powinna sięgać 30-35%).
• glicerynę, glikol propylenowy, glikol etylenowy – substancje zapewniające lepszy poślizg i dobre smarowanie – sprawiają, że wycieraczki nie piszczą podczas pracy (zawartość tych substancji nie powinna przekraczać 5%)
• środki powierzchniowoczynne – odpowiadają za usuwanie różnego rodzaju zabrudzeń (m.in. kurzu, resztek owadów, pozostałości po smarach i olejach)
• środek antypienny – intensywne pienienie się preparatu to oznaka jego złej jakości, w tym m.in. nadmiernego napowietrzenia, co prowadzi do złego zwilżenia szyby, uszkodzenia piór wycieraczek oraz powstawania mikrorys
• biocyd – zapewnia odporność płynu na szkodliwe działanie grzybów oraz drożdży, a także sprawia, że płyn nie mętnieje, długo zachowuje ładny zapach oraz nie tworzy się na nim osad ani pleśń
• środek regulujący pH – metalowe części układu spryskiwaczy narażone są na korozję, którą wzmaga kwaśne pH. Substancja regulująca pH minimalizuje i opóźnia te procesy
Zimowy preparat do spryskiwacze – kluczowe czynniki
Wybierając płyn do spryskiwaczy na zimę, należy sugerować się także:
• Temperaturą krzepnięcia – im jest ona niższa, tym płyn lepiej sprawdzi się podczas mrozów. Informację o tym, w jakiej temperaturze zamarza dany preparat, można znaleźć na opakowaniu. Zaleca się wybór płynów o temperaturze krzepnięcia od -20 do -30 stopni Celsjusza.
W polskich warunkach klimatycznych sprawdzą się płyny o temperaturze zamarzania od -20 do -25 stopni Celsjusza https://www.iparts.pl/czesc/plyn-do-spryskiwaczy-zimowy-z-lejkiem-iparts-22c-5-litrow-czerwony-wieloowocowy-iparts-plyn5zima,1-ipartsbrand-plyn5zima-2234847.html. Jednak dla mieszkańców Polski północno-wschodniej odpowiedniejsze będą płyny o temperaturze zamarzania do -30 stopni Celsjusza.
• Opinią Instytutu Transportu Samochodowego – jeśli jest ona pozytywna, wówczas można mieć pewność, że płyn jest bezpieczny dla wszystkich elementów układu spryskiwaczy, w tym dla gum, uszczelek oraz dysz, a także dla zdrowia kierowcy oraz pasażerów.
Inne certyfikaty świadczące o dobrej jakości płynu i jego bezpieczeństwie dla zdrowia człowieka wydawane są przez Państwowy Zakład Higieny Pracy oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Należy więc wybierać wyłącznie płyny atestowane.
• Zapachem – to, jaki aromat płynu trafi do samochodu, zależy przede wszystkim od indywidualnych preferencji kierowcy. Należy pamiętać jednak o tym, że niektóre płyny zawierające metanol (alkohol szkodliwy dla zdrowia) pachną ładniej niż preparaty wykorzystujące etanol czy izopropanol. Podstawową właściwością metanolu jest bezzapachowość, łatwiej zatem już na etapie produkcji „przykryć” go substancjami o przyjemnym zapachu.
Oczywiście, obecność alkoholu w preparacie zapewnia lepsze usuwanie zanieczyszczeń. Brud bowiem szybciej się rozpuszcza. Jednak należy zwracać szczególną uwagę na rodzaj alkoholu użytego do produkcji konkretnego. Tańsze preparaty bardzo często zawierają w sobie metanol. Wdychanie takich oparów gromadzących się w kabinie po użyciu spryskiwaczy może prowadzić do zatrucia. Warto także pamiętać o tym, iż alkohol metylowy wchłania się przez skórę.
Ostrzeżenia na opakowaniu, które należy znać
Jeśli na opakowaniu produktu znajdują się takie ostrzeżenia, jak H226 (ciecz jest łatwopalna), H302 (substancja wykazuje szkodliwe działanie po połknięciu) H312 (ciecz działa szkodliwie przy zetknięciu ze skórą), H332 (wdychanie substancji jest szkodliwe) oraz H370 (ciecz może być przyczyną uszkodzeń układu nerwowego i nerwu wzrokowego), warto zrezygnować z kupna preparatu.
Płyny, których skład oparty został na etanolu, są znacznie bezpieczniejsze dla człowieka, nawet jeśli jego opary kumulują się w trakcie jazdy w przestrzeni pasażerskiej. Produkty na bazie etanolu są jednak najczęściej nieco droższe niż te zawierające metanol. Jednak zdrowie ma się jedno i nie należy na nim oszczędzać.
Artykuł sponsorowany