Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 131
  • Ranni w wypadkach - 1902
  • Kierowcy po alkoholu - 8862
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.27
  • Zabici w wypadkach - 131
  • Ranni w wypadkach - 1902
  • Kierowcy po alkoholu - 8862
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.27

Społeczeństwo

Każdy młody kierowca w Polsce będzie miał obowiązkowy kurs BRD!

Opublikowano

-

Każdy kierowca po zdaniu egzaminu będzie odbywał obowiązkowy kurs z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Młodzi ludzie będą mogli tak jak w Skandynawii doświadczyć m.in. tego, jak wpada się w poślizg. Minister Dariusz Klimczak postanowił odmrozić to, co w polskich przepisach odsuwano ponad dekadę

Młodzi kierowcy będą musieli odbywać obowiązkowe szkolenie BRD w ciągu roku od uzyskania uprawnień do kierowania Fot. ODTJ Tor Modlin

O tej sprawie pisaliśmy w Brd24.pl od lat. Pokazywaliśmy, że polski system szkolenia i egzaminowania kierowców nie prowadzi do wychowania bezpiecznych kierowców. Teraz przyznało to samo Ministerstwo Infrastruktury, które zaproponowało nowelizację i napisało w niej wprost, że “system szkolenia kierowców w Polsce (…) nie jest w stanie zapewnić w pełni możliwości realizacji podstawowego celu, jakim jest przygotowanie kandydatów na kierowców do bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym”.

W związku z tym resort zaplanował zmiany w prawie. Jedna z nich będzie przełomowa, bo zbliży system szkolenia polskich kierowców do najlepszych systemów na świecie.

Okres próbny dla młodych

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało właśnie projekt nowelizacji prawa, który zakłada wprowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców. Okres ten będzie trwał 2 lata dla kierowców, którzy mają 18 lat oraz 3 lata dla kierowców mających 17 lat (resort dopuści zdobywanie przez nich prawa jazdy, ale jeździć przez 6 miesięcy będą musieli z osobą towarzyszącą posiadającą prawo jazdy od co najmniej 5 lat i w wieku co najmniej 25 lat).

W okresie próbnym młody kierowca nie będzie mógł mieć w organizmie żadnej zawartości alkoholu (0 promili). W obszarze zabudowanym nie będzie mógł jechać szybciej niż 50 km/h, a poza obszarem zabudowanym – 80 km/h. Na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych w okresie próbnym młody kierowca będzie mógł rozpędzić się do najwyżej 100 km/h.

Okres próbny wyklucza też możliwość wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym.

Obowiązkowe poślizgi na płytach

Istotną zmianą będzie odmrożenie – odkładanego przez ponad dekadę – obowiązku odbycia przez młodych kierowców szkolenia teoretycznego i praktycznego z bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ten sposób młodzi Polacy, tak jak młodzi Szwedzi, będą mogli na własnej skórze przekonać się, jak łatwo wpaść w poślizg i jak trudno z niego wybrnąć.

“W okresie próbnym kierowca będzie zobowiązany odbyć kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym po upływie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia okresu próbnego, ale nie później niż przed upływem 12 miesięcy do dnia jego zakończenia. Po odbyciu szkolenia kierowca będzie zobowiązany przedstawić staroście zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i kursu przed upływem
okresu próbnego” – czytamy w projekcie nowelizacji.

Ministerstwo Dariusza Klimczaka uporało się jednocześnie z problemem braku odpowiedniej liczby Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy, w których takie kursy będą się obbywać. Ich liczba była kiedyś większa, ale wiele zbankrutowało, gdy rząd latami nie chciał odmrozić przepisów o obowiązkowych szkoleniach młodych kierowców. Dziś jest ok. 51 ODTJ-ów w Polsce, które mają zaledwie 31 obiektów szkoleniowych.

Resort zaplanował, że ODTJ będą mogły prowadzić takie szkolenia także poprzez zawieranie porozumień z wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego a nawet z ośrodkami szkolenia kierowców, które posiadają spełnianie dodatkowych wymagań.

Projekt nowelizacji został przekazany do konsultacji publicznych. Na zgłaszanie uwag dano 30 dni.

Łukasz Zboralski